Körlektioner

Våra körlektioner är 60 minuter långa. Anledningen till att vi kör 60 minuter långa lektioner är att vår erfarenhet är att det är mest effektivt för dig som elev. För korta lektioner så går en stor andel av lektionstiden till inledning och avslutning. Blir lektionerna för långa så är det lätt att tappa fokus och då ger de sista minuterna inte så mycket.

När du jämför priser mellan olika trafikskolor, så kolla upp pris/minut och vad som ingår i de olika paketpriserna.

Behöver du inte alla lektioner så får du givetvis tillbaka pengarna för de lektioner du inte använde dig utav.

Kvinna som har en körlektion hos en trafikskola

Vi utbildar efter den läroplan Transportstyrelsen upprättat.

I läroplanen finns det 15 olika moment som ska genomgås och godkännas. 1-5 är grunder och innefattar till exempel växling, start och stopp, backning och vändning. Under resterande 10 momenten går lärare och elev igenom avsökning och riskbedömning, cirkulation, parkering, landsväg, vänstersvängar, placering, väjningsregel och så vidare.

Det finns ingen garanti att ett köpt paket räcker för att hinna igenom alla moment i läroplanen. Tänk också på att en körlektion inte enbart innehåller körning. Vi behöver gå igenom mål och innehåll samt ställa/få svar på/svara på relevanta frågor. Ibland kan också demonstration från läraren behövas för att effektivisera utbildningen.

OBS! Varje elev ansvarar själva för att se till så att deras lektioner de behöver innan risktvåa/prov blir inbokade. En avbokad lektion kan göra så eleven inte hinner färdigt med utbildningen.