Riskutbildning

Riskutbildning 1 och 2 består av en teoretisk (riskettan) och en praktisk (risktvåan) del. Både riskettan och tvåan måste vara genomförda och godkända innan du gör ditt kunskapsprov. De båda riskutbildningarna är giltiga i 5 år, eller tills du tagit ditt körkort inom den 5-årsperioden.

Människor i grupp som diskuterar under riskutbildningen

Riskettan

Under riskettan går vi igenom och medvetandegör riskmoment och riskbeteenden som kan finnas i trafiken. Alkohol och droger, trötthet, hur detta påverkar din bilkörning är exempel på innehållet. Kursen är minst 180 minuter lång.

För våra elever så går riskettan att boka via nätet på elevcentralen, resterande behöver kontakta oss för att boka.

Risktvåan

Risktvåan bokar vi endast in för de elever som kör hos oss. Risktvåan är en del av kursplanen och är förlagd i slutet av utbildningen. Majoriteten av eleverna gör cirka 10 lektioner innan de gör halkbanan. Elever kan inte boka in Risktvåan själv utan detta gör vi i samråd med dig som elev.

Här får du testa vad som händer med bilen i olika hastigheter och väglag, hur du själv reagerar på olika situationer och ta ställning till vad du själv kan påverka.

Vi finns här för dig!

Varmt välkomna till oss om du har några frågor eller behöver hjälp med körkortet!