Har du frågor?

Här finner du svar på vanliga frågor hos oss på J:son Trafikskola.

Klass med flera personer som sträcker upp händerna

På vilka sätt kan jag komma i kontakt med er?

Under våra öppettider går det bra att ringa och besöka oss. Ibland har vi mycket att göra och hinner inte med alla samtal direkt. Testa då igen om en stund, eller lämna ett meddelande så återkommer vi så snart som möjligt. Det går även att e-posta oss och vi svarar så fort vi kan.

Hur skriver jag in mig och vad ingår?

Du skriver in dig på J:son Trafikskola genom att betala inskrivningsavgiften. Inskrivningsavgiften täcker kostnaden för administration vid bokning av provtider och för tillgången till elevcentralen där du själv kan boka körlektioner, göra betalningar mm. Rent praktiskt kan du skriva in dig över hos oss på kontoret.

Jag vill enbart ta körlektioner hos er, måste jag vara inskriven då?

Ja, du behöver vara inskriven för att boka lektioner hos oss.

Om jag ångrar mitt köp?

Vi betalar tillbaka allt du inte använt förutom teori- och inskrivningsavgiften. Vi har även rätt att dra av 10% för eventuella administrativa kostnader i samband med återbetalningen.

När senast måste jag betala?

Du ska alltid betala i förväg innan lektionen genomförs. Vill du ta del av våra paketpris så betalas hela summan på en och samma gång.

Kan jag delbetala hos er?

Möjligheten att delbetala finns via Resurs Bank. Vi har själva ingen möjlighet att sätta upp en delbetalning då vi inte har tillstånd att bedriva bankverksamhet. Behöver du dela upp betalningen så kan du välja att köpa det du behöver efterhand. Varje lektion kostar då mera per styck, men jämför du med eventuell kreditkostnad så kanske det till och med blir billigare så.

Kan jag betala med kontanter?

Vi tar emot kontanter. Tänk däremot på att vi är en liten skola och har inte så mycket kontanter på oss, så behöver du växla så kanske vi inte har tillräckligt med växel. Vi vill också påpeka att vi helst ser att ni betalar med kort eller swish då det är ett mer säkert betalsätt, både för oss och för dig.

Om jag inte kommer eller avbokar min lektion i tid, debiteras jag för lektionen i alla fall?

Ja, om du inte fått oförutsägbara förhinder såsom sjukdom. Debiteringen ser olika ut beroende på vad det är för inbokad lektion eller kurs.

• Körlektion debiteras 500 kr.
  • Introduktions-/handledarkurs debiteras hela beloppet.
  • Risktvåan debiteras 1100 kr.
  • Enskild teorilektion debiteras hela beloppet.
  • Riskettan debiteras hela beloppet.

Avbokning ska senast ske kl 13.00 vardagen innan. Är din körlektion på en måndag så är det senast kl. 13.00 på fredagen (eller närmsta vardag) innan som gäller.

Hur bokar jag riskettan?

För att boka riskettan kommer du förbi kontoret, ringer eller e-postar oss, du kan även boka via vår e-handel på hemsidan. Är du inskriven och har ett konto hos oss på Elevcentralen så är det bäst att du kontaktar oss för bokning av riskettan.

Hur bokar jag risktvåan/halkbanan?

Vi bokar enbart in Risktvåan (halkbana) om du tar körlektioner här hos oss. Majoriteten av våra elever kör omkring 10 stycken lektioner innan de gör Risktvåan då momentet i kursplanen är förlagt till slutet av utbildningen. Anledning till detta är att du kommer få ut så mycket mera av din riskutbildning ju bättre förberedd du är rent körtekniskt. Det är också en säkerhetsfråga för dig och personalen på plats på trafikövningsplatsen.

Kolla med din lärare i bilen så får du besked om när det är dags att boka Risktvåan.

Bokning av Risktvåan görs genom att ringa, e-posta eller komma förbi kontoret under våra öppettider.

Hur har ni det med körlektioner?

Vi prioriterar alltid elever som är inbokade på körprov först, ju närmre ditt körprov är desto större prioritet har du.

Väntetiden på körlektioner varierar mycket mellan årstider. På sommaren har vi normalt den längsta väntetiden på körlektioner. För att vara säker att få en tid under sommaren behöver du vara ute i minst en till två månader i förväg. Övriga årstider är det traditionellt inte lika stor efterfrågan, utom under lov. Det gäller här även att vara ute i tid när det gäller att boka lektioner.

Även om det händer att elever avbokar sina körlektioner, så sitt inte och vänta på att kunna ta sent avbokade tider, i värsta fall hinner du inte bli klar med din utbildning. Om så sker, kan vi behöva flytta på dina provtider. De populäraste tiderna för körlektioner är de senaste tiderna som vi har (15.35 och 16.40), är du en elev som enbart kan köra dessa tider så kommer du få lägga upp dina körtider lång tid i förväg. Andra populära tider är morgontiderna. Vi har fåtal lektioner som börjar 6.50 men även de lektioner som börjar 8.00 är populära och bokas snabbt upp.

För intensivutbildning så behöver du normalt boka in dig två till fyra månader i förväg.

Kan ni boka prov åt mig?

Ja, vi kan boka kunskaps- och körprov. Kraven för att boka är att du gör din utbildning här hos oss. Ett par enstaka lektioner räcker oftast inte.

För att vi ska boka kunskapsprov så måste du genomföra den teoretiska utbildningen här hos oss. Det gör du genom körkortsboken. Bedömningen görs utifrån de frågor som finns på teori/grund och sluttest.

För att vi ska boka in körprov så behöver du göra den praktiska delen i din utbildning hos oss. Genomsnittligt antal lektioner i bilen ligger på ca 15 stycken för att hinna färdigt med alla moment i kursplanen.

Vilka språk finns teorimaterialet på?

Körkortsboken finns på svenska och på engelska.

Teorimaterial i bokform går att få, du behöver säga till på kontoret att du vill köpa en bok.