Intensivutbildning

Går du i tankarna kring att boka en intensivutbildning?

Om du är en av dem som gärna vill påbörja en intensivutbildning så tidigt som möjligt så går det alltid att dela upp din utbildning. Vill du däremot ha en sammanhängande intensivutbildning så gäller det att vara ute i god tid för att boka din utbildning. Tänk alltid 4-6 månader framåt när det kommer till att planera din utbildning.

Kvinna som tagit körkort genom en intensivutbildning hos en trafikskola

Vill du komma igång så fort som möjligt med din intensivutbildning så kan detta upplägg vara något för dig.

De två utbildningsveckorna behöver inte vara sammanhängande. Är det så att du vill komma igång tidigare med din utbildning så kan vi dela upp din utbildning efter önskemål. Ett förslag på upplägg är att du gör 10 körlektioner och riskutbildningarna (halva utbildningen) vid första etappen, efter det gör du kunskapsprov på önskad ort och sen kommer du tillbaka för att göra resterande körlektioner och körprov.

Med detta upplägg får du möjlighet att börja din utbildning tidigare, du hinner förbereda dig inför ditt kunskapsprov och även övningsköra privat. Genom att göra på detta vis så finns det även en möjlighet för den som vill att vi bokar in ett tidigare körprov om Trafikverket lägger ut nya provtider som ligger före det datum du fick bokat.

Det finns många sätt att lägga upp en utbildning på, hur vill du att din utbildning ska se ut?

För att du ska få en enklare start så rekommenderar vi att du börjar med teorimaterialet så tidigt som möjligt. Ju mer du har förberett dig inför din utbildning desto enklare kommer du ha det under din tid här hos oss. Tänk på att en intensivutbildning är intensiv och många måste ligga i för att hinna med och bli färdiga.

Utbildning på två veckor

Vi kan lägga upp din utbildning så den passar dig. I normalfall förlägger vi utbildningen över två veckor. Den tredje veckan är dina provtider inplanerade.

Under dessa två veckor ska du ha gjort färdigt riskutbildningarna, klarat av de olika praktiska momenten, göra ett praktiskt test samt gjort färdigt de teoretiska momenten och testerna innan du är färdig för kunskaps- och körprov.

En av J:son trafikskolas bilar

Paket 1 & 2

Paket 1 är vårt lilla startpaket med 15 lektioner i bilen, á 60 min.

Paket 2 är vårt stora startpaket med 20 lektioner, á 60 min.

I båda paketen ingår även riskettan , risktvåan (halkbanan), 1 års teorimaterial plus inskrivningsavgift. Dessutom ingår bilen vid ETT körprov om det bokas via oss.

Att tänka på

Ett paket är aldrig en garanti till ett körkort. Hur många lektioner du behöver beror mycket på hur fort du lär dig. Behöver du inte alla lektioner bokar vi av lektionerna du inte behöver och du får pengarna tillbaka för det du inte använde dig av. Behövs fler lektioner så behöver du köpa till och boka in fler lektioner.

Jag har aldrig tidigare kört bil innan, är intensivutbildning något för mig?

Generellt sett så kommer det gå lättare ju mer erfarenhet du har.

Mycket handlar om hur snabbt du kan lära dig och hur mycket du orkar ta till dig informationsmässigt.

Det är mycket att bearbeta både praktiskt och teoretiskt under en kort period.

Självklart så ser våra lärare till att anpassa utbildningen på bästa sätt för att du ska kunna få en så bra inlärningskurva som möjligt.

För dig som är helt ny och inte har några tidigare erfarenheter så är det extra viktigt att du teoretiskt förbereder dig så gott du kan innan du påbörjar din utbildning.

Vad händer om jag inte blir färdig med utbildningen innan proverna?

Om du inte är färdig med din utbildning innan du gör dina prover så kommer vi att boka om provtiderna och göra en ny plan för att nå slutmålet.

Vi släpper inte iväg dig till prov om du inte är färdig med utbildningen.

Betalning

För att ta del av paketpriset så behöver hela paketet betalas på en och samma gång innan utbildningen påbörjas.

Inskrivningsavgiften betalas in senast 20 dagar efter bokning av utbildningen, resterande belopp ska vara betalt innan första lektion.

För delbetalning går det att ansöka om lån via Resurs Bank. Detta behöver göras i god tid innan din utbildning, så du vet om din ansökan är godkänd eller inte.

Betalning för boende, provavgifter, fotografering och körkortstillverkning tillkommer utöver paketet.

Hur bokar jag in en intensivutbildning?

Har du vägarna förbi så är du välkommen in och boka hos oss! Annars går det bra att ringa eller maila oss. Att boka in en hel utbildning kan ta en stund, det är inget som är gjort på 5 minuter.

Det som är bra att veta är när du helst skulle vilja börja din utbildning och hur du helst vill ha det upplagt.

För att kunna boka in kunskaps- och körprover så måste du ha ett giltigt körkortstillstånd och att körkortstillståndet är giltigt minst t.o.m. dagen för ditt körprov.

Se också till att ditt legitimation/pass är giltigt minst i samma utsträckning som körkortstillståndet.

Vilka möjligheter till boende finns det?

Om du är i behov av boende när du gör din intensivutbildning hos oss kan du be oss om en kod för att få billigare boende hos Gylle Hotell. Gylle Hotell ligger vid den västra infarten till Borlänge och har bra buss anslutningar och närhet till busshållplats.

Fler boende med gångavstånd från J:son Trafikskola finns ex. Hotell Saga, Quality Hotel Galaxen m. m

Vad finns det att göra i Borlänge?

Förutom Kupolen och butiker på stan så finns det fin natur runt om Borlänge. Älvrundan, Älvravinen och Hälsans stig ligger på gångavstånd. Även IKEA med omgivande handelsplats finns inpå knuten.

Biografer, bowling, biljard, shopping ligger centralt och finns inom gångavstånd från J:son Trafikskola.